Monday, June 11, 2012

Seuils, Chapelle de Boendael, Bruxelles

This chapel built in the 15th century has been transformed many times during the past few decades. The building has been unused for a long time and the inside has lost the signs of its former beauty.
The light installation design is based on both the former function of the chapel (thresholds) and the historical architectural signs (stain-glass colors).
Threshold symbol: inside the chapel the artist has set a series of rectangular frames that creates a broken line in the center of the building. The frames operate like several symbolic thresholds linked together.
Color: a long time ago, stain-glass was providing a multi colored light diffracting inside the chapel. Nowadays, the stain glasses have been replaced by neutral opaque glass. Each frame is a different color matching with the original colors used for stain glass. The color series represent also another threshold, the diffraction of light that is.
Désacralisée depuis longtemps, la chapelle de Boendael est devenue après des remaniements divers au cours des années, un lieu socioculturel tombé en désuétude. Le projet a été par conséquent conçu pour redonner une dynamique visuelle et spatiale à l’ensemble du bâtiment.
En partant de la fonction originelle du site, lieu de franchissement vers un autre espace, une série de six cadres de lumière néon emboités les uns dans les autres, a été placée selon un axe médian au centre de la chapelle .
L’ensemble constitue une ligne brisée, allant de l’entrée vers l’autel, dont les éléments qui la compose sont autant de seuils symboliques à franchir du regard. Le vide délimité par le périmètre des cadres posés en déséquilibre  créent une illusion d’effet mirroir par rapport à la symétrie du lieu.
Les cadres de néon sont successivement de couleur blanche, rouge, verte, jaune, bleue et violette. Ils représentent le franchissement d’un autre seuil, celui de la diffraction de la lumière.
With the support of the Cultural Services of the Municipality of Ixelles.